ХАРКІВСЬКА ОБЛАСНА БІБЛІОТЕКА ДЛЯ ЮНАЦТВА




                                  

Звіт за результатами соціологічного дослідження

«Молодь в юнацькій бібліотеці. Ії читацькі пріоритети»

Методологія дослідження

Реалізація поставленої мети передбачає виконання таких завдань:
1. провести анонімне інтерв’ ювання респондентів,
2. визначити структуру та пріоритет читацької культури юнацтва,
3. здійснити аналіз отриманої інформації.

Виходячи зі специфіки галузі, в якій функціонує Харківська обласна бібліотека для юнацтва об’єктом даного соціологічного дослідження є молодіжна вікова група.

Відповідно, предметом виступає процес формування та змін системи інтелектуальних цінностей притаманних молодіжній субкультурі ( на прикладі аналізу читацьких вподобань).

Соціологічна вибірка : опитування проводилося серед відвідувачів Харківської обласної бібліотеки для юнацтва шляхом вибіркового анонімного інтерв’ювання, вікова категорія становила 13-25 років.

Соціологічна вибірка:

З метою вивчення літературних уподобань, запитів та потреб читачів було проведене соціологічне дослідження. Всього було опитано, відповідно до сформованої вибірки, 150 відвідувачів ОКЗ ХОБЮ, які представляють різні соціальні групи:
1. Учні ЗОШ - 45,6 %
2. Учні коледжів - 38,4%
3. Студенти ВНЗ - 8,2%
4. Працюючі читачі - 6,2%
5. Безробітні - 1,6%

Серед респондентів : 68,4% жінок, 32,6 % чоловіків.

Всі дані подані в анонімному та узагальненому вигляд.

Метод дослідження : інтерв` ювання , проведене в усній формі.

Результати дослідження :

1. «Ви читаєте?» АБО чи є у юнацтва час на літературу?

Зважаючи на глобальну віртуалізацію, питання мало за мотив дізнатися, як часто молодь звертається до літератури та чи читає взагалі. Інтерв`ю показало наступні результати:
_ 35% молоді відповіли « читаю і дуже часто, кожного дня». Насамперед, це студенти ВНЗ, найменше респондентів з такою відповіддю серед школярів.
_ 28% надали відповідь «читаю часто, раз в 2- 3 дні обов’язково».
_ « раз або кілька разів на тиждень» до книжки звертається 20% юнацтва.
_ «Читаю не дуже часто, бо бракує часу» , ця відповідь у більшості репрезентує працюючу категорію респондентів ії демонструє 12%.
_ Я не люблю читати не читаю взагалі- 5 %.
Тож , більша частина респондентів відповіли на це запитання ствердно. Цікаво, що серед опитаних жінок пошановувачів книжок більше, ніж серед чоловіків: майже 74,7% усіх опитаних дівчат запевнили, що вони читають « дуже часто», серед хлопців така відповідь зустрічається лише 26,3%.

У той же час на питання, що ж заважає читати, 48% відповіли - бракує часу для читання. 34% респондентів нарікають на високу вартість книжок і маленький фонд бібліотеки, а 11% опитаних молодих людей щиро зізнались, що їм просто ліньки читати літературу. І лише 9% респондентів запевнили, що жодних перешкод на шляху до літератури у них немає.

2. Мотив читання та його аксіологічне значення для юнацтва АБО «Для чого Вам книжки ?».

Питання про те,якими ж мотивами послуговується молодь ХХІ століття, коли бере у руки книгу, чи не одне з найцікавіших. Виявлено: з віком збільшується частка компенсаторного і гедоністичного читання і зменшується частка прагматичного і пізнавального читання.

В цілому серед молоді переважає прагматичний мотив (44%), тобто виконання навчального завдання, підвищення професійної майстерності. потім йде пізнавальний мотив, його відзначили 20,7% респондентів. 3-е місце займає компенсаторно-релаксаційний та естетичний мотив (13%), з метою відволікання від неприємної ситуації, для відпочинку та просто, щоб насолодитися гарною книгою.

Серед інших мотивів вказано «бажання відкрити для себе нового автора» ( 5,1%) , «мені впросто цікава література» (4,3%) , «йти в ногу з часом»( 2,5%) , а також «тому що читати-це модно» ( 1,4%).

3. Чим керується молодь від час вибору книги АБО що впливає на ваш літературній смак?

Майже для половини опитаних (39%) головним при виборі літератури є власна думка. Друге місце займає рекомендація знайомих (20%). Рекомендація бібліотекаря найбільш значима для старших читачів ( 20-25 років) . Стежать за анонсами у ЗМІ та інтернеті 16% респондентів, для 8% респондентів важливим при виборі книг є думка викладача, найбільш вагома вона для студентів (45%) та школярів (20%). Думку батьків відзначило тільки 2% . Цікаву відповідь надали 3 % респондентів , зазначивши , що бажання прочитати конкретну книгу виникає після перегляду фільм.
Також слід зазначити , що важливим фактом при виборі книги для молоді залишається ім’я автора. Неодноразово відзначався інтерес до читання «модних книг»-: престижних новинок вітчизняної та перекладної літератури.

4. Якою мовою зазвичай ви читаєте?

Більше половини опитаних (55,6%) віддають перевагу україномовним та російськомовним виданням водночас. виданням. 13,9% - готові читати лише українською. 5,6% респондентів не проти читати книжки російською та англійською, ще 5,6% - українською та англійською. І лише одиниці віддають перевагу тільки англійській, чи тільки російській (по 2,8% респондентів). Цікавий факт: більшість респондентів ( 80 %) висловило бажання читати твори мовою оригіналу (українську, російську, англійську, тощо).

5. Електронна чи традиційна книга: пріоритети молоді.

Попри те, що Україна останні півтора десятиліття переживає надзвичайно масштабну віртуалізацію й дедалі частіше зустрічаємо думки щодо втрати традиційною друкованою книгою перспектив, ця книга – жива, й ховати її зарано. Як показує дослідження 61% молоді схиляються до вибору традиційної друкованої книги, читання ж електронних книг становить лише 8 %. У той же час 31 % юнацтва віддає перевагу рівним чином двом видам читання і електронному і «паперовому». Відзначається ,що користування електронними книгами пов’язано здебільшого з високою вартістю друкованої книги: це не стільки зручно, скільки економно. Молодь зазначає, що на e-book можна скинути сотні творів, придбавши прилад від 1000 гривень. В той час ,як одна друкована книга в середньому може коштувати близько 200 гривень.

Як свідчать результати, найбільший відсоток серед недоліків електронних текстів складає втомлюваність очей при читанні з екрану . Певний відсоток опитаних респондентів (18%) відзначили як недолік електронних текстів відсутність справжньої «нюхової і дотикальної» атмосфери читання.


6. ЩО читає молодь?

Жанри, яким віддає перевагу молодь, досить різноманітні. Майже 90 відсотків молоді, зазначило, що окрім наукової літератури ( що рекомендована в учбовому закладі), віддає перевагу «вільному читанню». Тож, серед названих «Вільних» жанрів, юнацтво обирає:

Серед улюблених авторів молоді мирно уживаються Любко Дереш, Юрій Андрухович та Оксана Забужко з Марією Матіос,Ліною Костенко , Юлією Висоцькою (авторкою численних кулінарних книжок) та Юрієм Винничуком. Серед улюблених зарубіжних письменників – теж відомі прізвища – Харукі Муракамі, Пауло Коельо, Ден Браун, навіть Генріх Манн. Серед опитаних є й поціновувачі класики, що читають Шекспіра, Лесю Українку чи приміром Оскара Уальда та Тараса Шевченко.

Більше, ніж 6 разів було названо :
_ П. Коельо. Романи за психологічним та філософським напрямком стали безперечним лідером. Всесвітньо відомиго бразильського письменника Пауло Коельо назвали 60% відсотків респондентів. Його твори про духовні мандрівки людини - «Алхімік», «Брида», «П'ята гора», «Одинадцять хвилин», «Заїр», «Переможець залишається один», «Валькірії» та ін. - припали до душі багатьом молодим людям.
_ Ліна Костенко «Маруся Чурай», роман у віршах, «Записки українського самашедшого», поезія.
_ Українська сучасна література: Ірена Карпа, Марія Матіос, Оксана Забужко, Сергій Жадан, Юрій Андрухович, Любко Дереш, Ірен Роздобудько, Тарас Прохасько, Юрій Винничук, Юрій Іздрик, Олександр Ірванець, Марина Меднікова має досить великий попит, майже 55 % респондентів відзначило їх твори.
_ Я. Вишневський. Книга «Самотність в мережі» сучасного польського письменника також припала до душі молодому поколінню. Та по-іншому й бути не могло: автор описав популярну сьогодні любов через Інтернет. Це до болю знайомо багатьом молодим людям, які кожен день «зависають» в глобальній мережі.
_ Х. Муракамі. Популярною виявилася і сучасна японська література, особливо твори Харукі Муракамі, всю творчість якого можна охарактеризувати одним рядком - мандрівки по лабіринтах душі.
_ Є. Гришковець. Серед сучасної інтелектуальної прози лідирує російський письменник Євген Гришковець («Ріка», «Планка», «Сорочка»). Він продовжує писати сучасні історії про смішні та трагічні дрібниці, з яких складається життя.
_ С. Кінг. Молодь із задоволенням читає містичні романи і ужастики. Король цього жанру - Стівен Кінг. Загадкові, жахливі, моторошні - ось перелік найбільш частих епітетів до творів цього автора.
_ Фантастичним романам не грозить втрата читацької уваги. Серед молоді , за результатами дослідження , найпопулярнішими є такі автори : Роберт Сальваторе («Зоряні війни», «Темний Ельф», «Король привидів»), Макс Фрай, («Волонтери Вічності», «Прості чарівні речі»), Марія Семенова («Вовкодав»). У цих книгах вони знаходять грандіозність задумів і доль, лаконічність образів.

З вищесказаного можна зробити висновок, що молодь зараз читає в основному сучасну популярну літературу, бестселери, що мають великі тиражі і гарну рекламу. У коло їхніх інтересів потрапляють різні жанри й автори. Але, на жаль, класичні твори називають лише в 10 %. Серед них: В. Барка, І .Багряний. , В . Винниченко, Б.Лепкий, О.Олесь, У.Самчук.

Висновки

Тож, результати, зроблені в ході дослідження дозволяють дійти висновків. Молодіжна читацька культура існує, маючи свої особисті риси та зацікавлення. Незважаючи на те, що головним мотивом читання в більшості випадків залишається прагматичний мотив ( «Читаю, бо треба», «Читаю, бо це потрібно для школи, університету», тощо), великий відсоток юнацтва визначаю літературу, як спосіб пізнання та релаксації. При цьому вартість бібліотеки безсумнівно залишається на високому рівні. А якщо зауважити високі ціни на книжки в магазинах, вагомою стає головна претензія молоді- маленький бібліотечний фонд, що не поповнюється. Більше 70% опитаних зазначило, що вони б зверталися до бібліотеки частіше, за умови присутності в фонді сучасної української та зарубіжної літератури.

Юнацтво, в більшості, обирає саме сучасну популярну літературу, бестселери, що мають великі тиражі і гарну рекламу. У коло їхніх інтересів потрапляють різні жанри й автори. Але, на жаль, класичні твори називають лише в 10 %. Серед них: В. Барка, І .Багряний. , В . Винниченко, Б.Лепкий, О.Олесь, У.Самчук.

Соцопитування
на інші теми: