ХАРКІВСЬКА ОБЛАСНА БІБЛІОТЕКА ДЛЯ ЮНАЦТВА




                                  

Соціологічне дослідження "Я + БІБЛІОТЕКА"

Соціологічне дослідження "Я + БІБЛІОТЕКА", було приурочене до 40-річчя Харківської обласної бібліотеки для юнацтва. Воно реалізовувалося протягом цілого 2017 року та відрізнялося масштабністю, бо підсумовувало роботу бібліотеки за декілька років.

Дослідження мало специфічну дуальну методику, адже було розроблено два типи анкет, кожна з яких орієнтувалася та використовувалася для різних цільових груп респондентів, а саме користувачів та партнерів бібліотеки.

Цільова аудиторія :
- користувачі Харківської обласної бібліотеки для юнацтва (вік необмежено);
- партнери Харківської обласної бібліотеки для юнацтва.
Загальна кількість респондентів становить: 451.

Висновки

Соціологічне дослідження надало змогу проаналізувати багато аспектів в роботі бібліотеки, визначити динаміку змін у останні 3 роки.

До того ж відсутність вікових обмежень опитаних дозволила провести більш глибокий аналіз, а 2 типи анкет допомогли порівняти позицію користувачів з позицією партнерів.

В цілому соціологічне дослідження виявило позитивну динаміку в роботі закладу за останні 3 роки та його активний розвиток. Наразі бібліотека надає користувачам більше можливостей для саморозвитку, спілкування та відпочинку. Зокрема респондентами було помічено суттєві зміни в організації бібліотечного простору, зокрема створення Інтернет центру, деякі цікаві інтер'єрні рішення, часткове зонування та оновлення меблів. Також 71% опитаних відзначила великий ступень "відкритості" до громади, актуальний зміст заходів, впровадження нових послуг, активну роботу в соціальних мережах, сучасні форми просування та реклами закладу.

Тож, за допомогою дослідження було окреслено широке коло партнерів бібліотеки, якими стали: вищі навчальні заклади III - IVрівня акредитації, середні освітні школи, громадські організації, заклади культури, вищі навчальні заклади I - II рівня акредитації, ліцеї, професійно-технічні навчальні заклади, комерційні структури та представники харківських ЗМІ (серед них журналісти соціальних мереж), професійні фотографи, учасники акції "Фотосесія в бібліотеці". Кожен з них вважає бібліотеку перспективним партнером для себе. Цю перспективу вони бачать в проведенні спільних заходів, підтримці масштабних соціальних проектів бібліотеки. А також використання її приміщень, як локацій для фестивалів, конкурсів, фото сесій. Важливим є, що абсолютно всі партнери зацікавлені у співробітництві з бібліотекою задля контакту з молодіжною аудиторію.

Поряд з типовими анкета містила низку нехарактерних питань, що дозволили опитаним проявити креативність та творчо висловити своє сприйняття бібліотеки. Так, було запропоновано закінчити вислів "Я+ Бібліотека=…". Фаворитом у партнерської групи респондентів стала відповідь "Я + Бібліотека = продуктивна співпраця". У користувачів спостерігалось більш широке коло відповідей, серед них "Я + Бібліотека = життя; знання; сильна команда; друзі; неймовірна суміш; любов; розум; феєрверк емоцій; цікава робота; корисний відпочинок; книги; сила; розвиток.

Серед відмінностей Харківської обласної бібліотеки для юнацтва опитані найчастіше назвали привітність персоналу, приємну та дружню до користувача атмосферу, сильну громадянську позицію бібліотеки, сукупність молодості та досвіду в колективі, креатив та сучасні підходи в організації заходів, позитив та професійність співробітників. Також відзначено, що Харківська обласна бібліотека для юнацтва завжди в центрі подій (були зауважені виступи співробітників на телеканалах, участь бібліотеки у загальноміських та обласних акціях та заходах, активність в мережі Інтернет та новітні форми популяризації бібліотеки, як центру розвитку громади).

Питання "Чого не вистачає нашій бібліотеці?" освітило коло проблем, які є присутніми в роботі бібліотеки на думку респондентів. Тож, серед найбільших "мінусів" зазначено незручне розташування бібліотеки та недостатній асортимент книжкового фонду.

Також, на думку опитаних, приміщенню бібліотеки бракує пандусів, та зовнішньої реклами бібліотеки та її заходів у місті (білборди реклама в підземці тощо).

Анкету для користувачів було доповнено додатком, що містив детальний перелік форм заходів- всього 27 позицій. Респонденти обирали ті заходи, участь в яких була б цікавою саме для них та деталізувати можливі умови участі . Також додаток надав змогу з'ясовувати, хто з опитаних на волонтерських засадах може провести тренінг або майстер клас, допомогти в організації, запросити друзів, здійснити просування заходу в соціальних мережах, тощо.

За результатами найбільш бажаними для опитаних стали безкоштовні курси іноземних мов- 71%, курс з основ програмування та комп'ютерної графіки-61% , уроки акторської майстерності- 58% і ораторського мистецтва- 57%.

Такі результати надають змогу при подальшому плануванні масових заходів орієнтуватися на безпосередні бажання та можливості користувачів та в майбутньому приділити увагу розробці саме тих активностей, які формують коло найбільших інтересів респондентів.

Соцопитування
на інші теми: