ХАРКІВСЬКА ОБЛАСНА БІБЛІОТЕКА ДЛЯ ЮНАЦТВА




                                  

Обласний етап всеукраїнського соціологічного дослідження
«Молодіжна бібліотека: популярність, репутація, бренд»

яке проводилося серед читачів Харківської обласної бібліотеки для юнацтва

Покращення іміджу є одним з найважливіших завдань у роботі сучасної бібліотеки. Впровадження нових послуг та напрямків діяльності, реалізація масштабних проектів та активна участь у житті місцевої громади – все це стає запорукою зростаючої популярності бібліотечних закладів.

Метою даного дослідження є визначення популярності юнацьких бібліотек у молодих користувачів та розробка шляхів її підвищення.



Завдання:
1. Визначити рівень популярності юнацьких бібліотек;
2. Oтримати інформацію про ставлення молодих користувачів до юнацьких бібліотек;
3. Дізнатись про основні шляхи розповсюдження інформації щодо роботи та заходів юнацьких бібліотек;
4. Оцінити рівень корисності нинішніх методів розповсюдження інформації;
5. Розробити способи поліпшення іміджу юнацьких бібліотек.

Об'єкт дослідження: імідж юнацьких бібліотек.

Предмет дослідження: популярність юнацьких бібліотек у молодих користувачів.

В дослідженні взяли участь 620 респондентів. За віком вони розподілилися таким чином:

10-14 рр. – 86;
15-19 рр. – 216;
20-25 рр. – 307;
25-36- 123;
36 та більше – 68.

Серед них:
_мешканців міста- 507
_мешканців села- 63
_ мешканців селищ міського типу ( смт) -50

Слід відзначити, що опитування продемонструвало, що більш активними виявилися жінки - респонденти, хоча і з невеликим відривом: жінки - 320 опитаних, чоловіки - респонденти - 300.


1 . Оцініть рівень популярності юнацької бібліотеки у Вашому регіоні за 10-ти бальною шкалою ( де 1- непопулярна, а 10- дуже популярна).

Питання мало на меті з’ясувати, наскільки популярними в реальності є юнацькі бібліотеки на думку користувачів. Тож, більшість респондентів зазначили оцінку «4» - 217. Разом з тим 32 віддали найвищу оцінку – «10», а 13 найнижчу - «1». Крім того, 97 респондентів – «5», 53- «6», «7» зазначили 48 респондент, «8»- 60, 60- «9», 34- «3», 6-«2».

Серед респондентів, що поставили найвищу оцінку здебільшого мешканці міста, серед тих, хто оцінив рівень популярності юнацької бібліотеки на найнижчому рівні – мешканці сел. Слід зазначити, що дуже часто респонденти сприймають поняття «бібліотека» в ширшому сенсі, не розмежовуючи бібліотечні структури на юнацькі, дитячі, дорослі.

2. Чи знали Ви, що в Україні існує мережа юнацьких бібліотек?

У своїй більшості респонденти погано обізнані, що існує мережа саме юнацьких бібліотек. Адже для більшості - всі бібліотеки - це єдина неподільна структура. Тож, за результатами: «Так» - 268, «ні»- 352.



3. Скільки Ваших знайомих/друзів користується юнацькою бібліотекою?

З оглядом на попереднє питання, більша кількість респондентів не змогли чітко визначитися скільки ж родичів чи друзів користується саме юнацькою бібліотекою. Вони зауважували, що родичі та друзі користуються бібліотекою, але чи є вона юнацька, чи ні, вони не знають.» Складно відповісти» - 214 респонденти, «жодного»- 32, «один»- 136, «два»- 122, «три»- 48, «чотири»-55, «п’ять і більше» - 13.


4. Звідки Ви дізнались про нашу бібліотеку?

Водночас, користувачі Харківської обласної бібліотеки для юнацтва у більшості своїй дізналися про бібліотеку за порадою колег/вчителів – 200, через Інтернет – 185, знайомих/родичів/друзів – 118, через та листівки/банери та ЗМІ – 97, за порадою самих бібліотекарів – 20.

Опитані зауважили, що в останній час збільшився рівень згадувань бібліотеки в мережі Інтернет, зокрема в соціальних мережах Фейсбук та Вконтакте, що, безумовно, є гарним зрушенням.

5. Чи подобається Вам нинішній логотип нашої бібліотеки?

Питання ж про логотип бібліотеки викликав безумовні складнощі у респондентів. В більшості вони обрали варіант «Я його не помічав» - 461. Також «ні» - 55, «так» - 104. Ті, кому логотип не сподобався в першу чергу хотіли б бачити його більш креативним та авторським, а також зауважили, що було б гарно на логотипі продемонструвати поєднання традиційного – книги, та сучасного – ноутбуку, як уособлення інформаційних технологій.

6. Як Ви гадаєте,чи впливає назва бібліотеки на її популярність?

Абсолютна кількість погодилась з тим, що назва бібліотеки є її «обличчям» і може як долучати нових користувачів, так і відлякувати. Тож «Так»- 378 , «Ні»- 242 респонденти.

7. Яку назву Ви б запропонували для нашої бібліотеки?

Питання, безсумнівно викликало зацікавленість респондентів. Серед варіантів, які було названо - «Полілог культур», «Соціокультурний центр для молоді», «Молодіжний центр», «Book style», «Центр розвитку громади», «Бібліотека для сучасних юнаків та дівчат», «Інтелектуальний донор».


8. Чи впливає професіоналізм працівників бібліотеки на рівень її популярності?

«Так»- 420 респондентів, «Ні»- 200 респондентів, що ясно демонструє, опитані пов’язують успіхи та невдачі бібліотек перш за все з командою, яка там працює і має змогу створювати імідж бібліотек.

9. Що перше Вам спадає на думку, коли Ви чуєте про юнацьку бібліотеку?

«Багато книг», «Тиша», «Запах офісу», «Молодий колектив», «Цікаві заходи», «Місце, де люди можуть прийти та знайти те, що їм цікаво», «Підтримка», «Цікаві зустрічі та проекти», «Молодь» - це ті варіанти, які повторювалися, більш ніж 6 разів. Слід зазначити, що старші респонденти як правило асоціюють бібліотеки з книгами і тишею, в той час, як молодь - з соціокультурним центром та цікавими заходами.

10. Чи траплялись у бібліотеці випадки, заходи, тощо, про які Ви розповідали своїм друзям? (Якщо так вкажіть будь ласка).

«Так»- 498, «Ні»- 122. Найбільш популярними серед респондентів стали згадування про «Ярмарок вишів» та участь в щорічному конкурсі постерів та ілюстрацій «Книга, що народжує мрію». Також респонденти – школярі зазначали, що ділилися з друзями емоціями від відвідування бібліотечної «Школи здорового способу життя», «Літературної вітальні» та «Творчої майстерні». Дуже резонансним став виступ Сергія Жадана в Харківській обласній бібліотеці для юнацтва, саме його із задоволенням відзначали майже всі опитані. Діти молодшого віку частіше за все розповідають друзям про бібліотечні ігротеки та квести. Також було зазначено «Молодіжний клуб» бібліотеки та «Школу журналістики». Окремої уваги дістали фотосесії в бібліотеці, які започаткувала Харківська обласна бібліотека для юнацтва.



Висновки

Тож, підбиваючи підсумки, слід зазначити, що рівень популярності саме юнацьких бібліотек наразі складно визначити. Проблема здебільшого криється у дещо безликих назвах закладів, що уніфікують їх всі, та створюють уяву у користувачів, що бібліотека - це єдина структура і всі бібліотеки займаються одним і тим самим. Респонденти, у своїй більшості, користуються бібліотеками, але чи є вони саме юнацькими відповісти не можуть. При цьому ставлення користувачів до закладів цілком позитивне.

Ті, хто добре знайом з діяльністю сучасних бібліотек, асоціюють їх не тільки з книгозбірнями, але й з соціально активними соціокультурними центрами для молоді. Саме це підтверджують відповіді на питання про те, які назви можуть мати бібліотеки на думку респондентів. Також було простежено тенденцію – читачі, як правило наголошують, що назва бібліотеки повинна підкреслювати її самобутність, та перейменовують бібліотеки в соціокультурні центри, центри для молоді, центри соціальних ініціатив, тощо. Тобто, вони сприймають бібліотеки, як місце, де можна не тільки почитати, але й гарно провести час, відпочити, реалізувати свої таланти, долучитись до корисних громаді справ, тощо.

За даними дослідження користувачі Харківської обласної бібліотеки для юнацтва у більшості своїй дізналися про бібліотеку за порадою колег/вчителів, трохи менше через Інтернет, знайомих/ родичів та друзів, листівки/банери та ЗМІ. Приємною є тенденція збільшення кількості згадувань бібліотеки в глобальній мережі, зокрема в соціальних мережах Фейсбук та Вконтакте, що буде використовуватись під час подальшої роботи над іміджем бібліотеки.

Незважаючи на те, що логотип ХОБЮ був «не завжди помітним» для респондентів, багато людей зазначало, що наявність цього піар - елементу є дуже важливою. Логотип має поєднувати в собі як традиційність ( наприклад книгу) так і інноваційність (наприклад ноутбук). Сучасний, авторський логотип, який добре передає головний меседж бібліотеки здатен заохочувати до відвідування та навіть сприяти ефективній співпраці з партнерами.

Професіоналізм співробітників та існування корпоративної культури впливає на рівень популярності бібліотеки. На цьому наполягає дві третини респондентів. Крім того, важливо зазначити, що завдяки новим підходам до обслуговування, ХОБЮ вдалося сформувати коло «поціновувачів», які не тільки відвідують бібліотечні заходи, але й рекомендують їх друзям. Найпопулярніші серед них: «Ярмарок вишів» та участь в щорічному конкурсі постерів та ілюстрацій «Книга, що народжує мрію». Діти молодшого віку частіше за все розповідають друзям про бібліотечні ігротеки та квести. Також було зазначено «Молодіжний клуб» та «Школу журналістики». Окремої уваги дістали фотосесії в бібліотеці.

Тож, репутація - це не враження, яке справляє бібліотека при першому знайомстві на користувача і це не бренд, який склався у їх свідомості. Перш за все, репутація є те, що про бібліотеку думає людина, яка її ніколи не бачила, і ніколи не користувався послугами. Репутація це те, що приводить до бібліотеки потенційних користувачів. Тож, формуючи бренд та імідж бібліотеки важливо пам’ятати, що разом з тим ми формуємо репутацію.

Соцопитування
на інші теми: