ХАРКІВСЬКА ОБЛАСНА БІБЛІОТЕКА ДЛЯ ЮНАЦТВА




                                  

Казкотерапія як напрямок сучасної психології

Казки були відомі людству з найдавніших часів і нерідко слугували морально-етичним кодексом окремо взятого народу. Починаючи з середини ХХ століття у наукових колах загострилося питання щодо психотерапевтичних властивостей цих творів, більш глибоке дослідження та аналіз цієї проблематики призвели до створення нового методу психології - казкотерапії. Актуальність даної методики саме у підлітковій психології пояснюється тим, що за допомогою казок у ігровій формі значно простіше розвити систему моральних координат підлітка, його емоційно-вольову сферу, навчити контролювати агресію і страх, нівелювати невпевненість. Саме тому казки чудово допомагають зрозуміти себе, позбавитися від будь-яких комплексів, пережити будь-яку втрату, подолати депресію.

Проте, при виникненні складної життєвої ситуації, не треба залишатись наодинці з негараздами. Зверніться за допомогою до казкотерапевта, який інтегрує знання класичної психології у мудрість казкотерапії. Запрошуємо Вас до нашої рубрики, якщо вам цікаво:
- як за допомогою казки діагностувати психологічні проблеми підлітків та дорослих людей;
- яким чином можна використовувати казку у психологічній практиці;
- як допомогти Вашій дитині розвинути впевненість у собі, мотивацію до праці та навчання.

Казкові повчання. Від 16 і старше.

Урок 1. Розвиток стресостійкості.
У підлітковому віці казка вчить не впадати у розпач, а бути мужнім при зустрічі із випробуваннями, наприклад, як Кирило Кожум'яка коли той зіштовхнувся зі Змієм. Юнаків та дорослих вона навчає сприймати труднощі як випробування, подолати які допоможуть рішучість, міцність та розум.

Урок 2. Розвиток мотивації.
Людей, що вступають у доросле самостійне життя, казка вчить як будувати своє майбутнє та кар'єру. Вона попереджає про те, що перш ніж людина досягне своєї мети на її шляху неодмінно стануть перешкоди. Якщо хочеш дістатися до заповітної мети - переборюй себе, розвивай нові грані, дій!

Урок 3. Формування правильної рольової та статевої поведінки.
Казка підкаже як знайти гідного супутника життя. Дівчатам показує приклад гордості та цнотливості, чудовим прикладом є Васелина-Премудра, яка віддано і терпляче чекала на свого коханого, який в той час, заради кохання, долав усілякі перешкоди та випробування. В образах сучасних дівчата юнаки ледь-ледь розгледять своїх "Василин-Премудрих" які гідна поваги та геройських вчинків.
Але не слід забувати, що кохання теж буває різним - одне може дівчину з темного підвалу Кощія Невмирущого вивести, замороженого Кая врятувати, а інше - гостре, як бритва, ріже стопи Русалочці та призводить до її загибелі. Яку любов пустити до свого життя вирішувати лише Вам.

Урок 4. Проблема морального вибору.
Слід зважати на те, що рано чи пізно Ви опинитеся біля каменя-роздоріжжя. І виникне питання який шлях обрати - важкий, повний поневірянь, але котрий неодмінно призведе до пошани й нагороди; або легкий та безцільний, блискучий на початку й безглуздий у кінці. Казка вчить тому, що не буває легких перемог і нагород, що спочатку потрібно декілька пар кованих чобіт стоптати або зі Змій-Гориничем битися. Тільки після тяжкої праці приходить визнання! І кожен отримує те, на що заслуговує. Даруєш іншим добро і турботу - і про тебе в скрутну годину буде кому подбати.
Казка вчить, що саме від Вашого вибору залежить Ваша ж подальша доля, а не від баби Яги, не від Змія Горинича. Вони, мовою казкотерапії, лише "вчителі", тобто ті, хто сприяють розвитку героя і переходу його на більш високий "еволюційний" рівень розвитку.

Урок 5. Розвиток позитивного проектування своєї долі і віри у себе.
Казка вчить вірити у себе. Варто лише згадати глибокий сенс закладний у казці про Ємелю із "щучим велінням" - добра справа завжди йде на лад. Ця казка вчить тому, що не треба себе мучити зайвими тривогами і турботами. Роби свою добру справу, довіряючи долі. Як це важливо в наш неспокійний час, коли нам ззовні нав'язують шалений темп, як багато людей страждають від внутрішньої тривоги не впоратися з усіма планами.
Практика свідчить, що сучасні школярі не знайомі з народними та авторськими казками, можливо саме в цьому криється одна з відповідей на питання "чому молодь стає аморфною до самостійної діяльності та самореалізації, чому покладаються лише на сторонніх". Запам'ятайте! У казках ледарів чекає сумній фінал.

Ці уроки є лише малою частиною мудрості прихованої у казках! Тому, читайте їх у будь-якому віці, адже в них прихований шифр мудрості, переданий нашими пращурами. Обмірковуйте, спілкуйтеся, пишіть свої власні казки та допомагайте їх героям долати перепони, мрійте разом із ними, та втілюйте бажане у життя!
Розмову з вами вела психотерапевт, казкотерапевт Герасименко Єлизавета Володимирівна.

Казкотерапія для дітей

Kазкотерапія у Шевченківському дитячому будинку

Незабутній сеанс казкотерапії команда «Лікарняні клоуни Харкова» провела у Шевченківському дитячому будинку-інтернаті для дітей з неврологічною патологією. Вихованцям Дитячого Будинку показали музичну казку «Дружба». Зі слів сценариста, казкотерапевта Герасименко Є.В. – це був перший досвід поєднання казки та лікарняної клоунади.

Вистава була задумана як веселе інтерактивне дійство. Актори весь час виходили у глядацьку залу, щоб діти допомогли їм побороти “казкові неприємності” – стрибали з ними на жабах через болота, ловили рибу, щоби не померти з голоду, вигнали хмару чарівною пісенькою та багато ще чого. Усі отримали велике задоволення - актори та глядячи. Після вистави діти не хотіли розлучатися та висловили бажання сфотографуватися разом з клоунами ! Усі чекають на наступну зустріч.


Казкотерапія для сиріт соц.реабілітаційного центру "Гармонія"

23.05.2014 психолог Герасименко Є.В. подарувала вихованцям соц. реабілітаційного центру "Гармонії" подорож у світ казки. Кожна дитина знайшла свого казкового героя і склала власну казку про його життя, негаразди, пригоди та мрії. На прикладі казкових героїв психолог обговорила такі питання як біль сирітства , віра в себе, пошук талантів в кожному. Разом обговорила мрії про майбутнє героїв, виявилося, що хтось мріє бути пожежником, хтось клоуном, а хтось - співачкою. Усі діти виявилися справжніми чарівниками, усі впоралися з казковими завданнями, а тому були оголошені чарівниками. Через своїх казкових героїв діти навчалися спілкуватися та гратися.

Психолог провела з дітьми також ігровий тренінг, а саме- гра в рухові та настільні ігри: "Фантазер", "Тотем", "Джанга", "Ерудит", "Твистер". Ця ігрова діяльність дуже корисна, бо діти вчаться перемагати не силоміць, а розумом, інтуіцією, спритністю.


Казкотерапія відео

04.06 діти з соц. реабілітаційного центру "Гармонія" та школи №98 стали глядачами і безпосередніми учасниками яскравої ексклюзивної вистави "Компо-монстр". Сценарій вистави написаний психологом бібліотеки Герасименко Є.В., а акторами були психологи з групи "лікарняних клоунів", головного героя Заю грала автор казки. Хитрий і небезпечний Компо-монстр обдурив клоуна Заю, якому допомагали друзі та глядачі. Інтерактивні дії захопили увагу всіх глядачів, які дуже переживали за Заю, активно допомагали боротьбі з компо-монстром протягом всієї вистави, брали участь в іграх, співали, перетворювали пустелю на сад. Захоплені коментарі дітей і вдячні дзвінки в бібліотеку після вистави показали, що казка ні кого залишила байдужим.